Groep 3
Iedereen is van harte welkom om elke dag met de kinderen mee de klas in te komen bij de start van de dag. Om half 9 gaat de bel en dan start de les. Dit jaar zitten er 17 kinderen in groep 3.
Op maandag, dinsdag en donderdag staat Melanie Dijkgraaf voor de groep en op woensdag en vrijdag staat Marjan Rouwenhorst voor de groep. Op donderdag loopt Romée de Weerd stage bij ons in de groep.
We zijn een christelijke school en dragen deze identiteit uit. Daarbij hoort o.a. onze dagelijkse opening. We volgen de methode Kind op Maandag. We beginnen de dag met elkaar met gebed en sluiten hier ook mee af.
Elke dag staan de vakken lezen, schrijven, taal, spelling en rekenen op het programma. Ook kanjertraining, de creatieve vakken, gym en wereldoriëntatie komen aan bod.
Veilig Leren Lezen
U heeft het vast al ontdekt, uw kind kan lezen! We zijn gelijk hard aan het werk gegaan in groep 3. We oefenen al heel veel met de letters in de klas. We werken met de methode Veilig leren lezen (kim-versie). De methode bestaat uit 13 kernen (hoofdstukken). Na elke kern mag het werkboekje mee naar huis. Zo wordt u op de hoogte gehouden van wat het kind leert en kunt u betrokken zijn bij de leesontwikkeling en uw kind motiveren en stimuleren. Het is heel belangrijk dat u thuis ook de klanknamen noemt in plaats van de alfabetnamen. Bijvoorbeeld: de e in pet noemen we niet ee (alfabetnaam) maar e (zoals hij klinkt).
Wat kunt u thuis doen om het leesproces en de taalontwikkeling te stimuleren? Voorlezen! Het is heel belangrijk dat kinderen veel nieuwe woorden horen en dat ze ontdekken dat boekjes leuk, grappig en leerzaam zijn. Elke avond voorlezen is heel leerzaam voor kinderen. Daarnaast is het belangrijk dat de kinderen thuis met de letters oefenen. Herhaling is erg belangrijk bij het leren lezen. De kinderen krijgen elke maandag een leesblad mee naar huis met de woorden die ze op school hebben geoefend. Als u elke middag/avond de woordjes samen (voor-koor-zelf*) met uw kind wil oefenen dan kan uw kind de woordjes steeds sneller lezen. Uw kind elke middag of avond 10 minuutjes laten lezen is belangrijk voor het automatiseerproces (uit het hoofd leren) van het lezen. En het is natuurlijk ook heel leuk om te horen hoe goed het lezen al gaat! J U kunt ook spelletjes doen met de geleerde letters. Alvast bedankt!
*Zie bijlage voor uitleg
Rekenen: Wereld in getallen
Met rekenen werken we met Wereld in Getallen 5. Er zijn 9 blokken per schooljaar. Per blok komen verschillende doelen aan bod. Per week werken we aan twee doelen uit 1 domein. Dus bijvoorbeeld "oriëntatie getallen" en "splitsen". In groep 3 zullen we voornamelijk werken aan sommen t/m 10 en het automatiseren daarvan.
Wat kunt u thuis oefenen? Het opzeggen van de getallenlijn tot 100 is een leuk doel om thuis te oefenen; om en om een getal zeggen, ganzenbord spelen, materialen laten tellen, verstoppertje spelen. Daarnaast zijn er veel spellen die goed zijn voor het rekeninzicht denk aan: halligalli, set junior, mep, skipbo, mens erger je niet en eigenlijk alle spellen met een dobbelsteen! Heel veel spelplezier thuis!
Gym
Op maandagmorgen en dinsdagmiddag staat gym op het rooster. We sporten in de "grote gymzaal" bij de Burgerenk en de kinderen nemen op maandag de gymtas mee naar school, waarnaar de tas op dinsdag middag weer mee naar huis gaat.
Sociale vaardigheden: Kanjertraining
Wij gebruiken de methode kanjertraining om de kinderen sociale vaardigheden te leren. Bij de kleuters ging het verhaal over Max en het dorpje, Max kwam allerlei dieren tegen die correspondeerden met de petten. In groep 3 komen deze petten terug maar spreken we niet meer over het bange konijntje of de apen die uitlachen. We betrekken de kenmerken meer op onszelf. Wij willen te vertrouwen zijn en in de basis heeft dus iedereen een witte pet op. Hier komt een gekleurde pet bij, sommige kinderen zijn rustig en kunnen goed luisteren (geel) sommige kinderen hebben veel humor (rood) en sommige kinderen zijn geboren leiders. (blauw) Zolang de witte pet van vertrouwen eronder blijft is alles goed, maar het gaat ook wel eens mis. Hoe we daarmee om gaan leren we tijdens de kanjertraining. En niet alleen dan, juist tijdens het normale contact tussen kinderen komen leerzame situaties voor waarin we de kanjertaal spreken.
Parkeerbeleid
Het is fijn als zoveel mogelijk kinderen en ouders met de fiets of lopend naar school komen in verband met de verkeersveiligheid. Parkeren kan voor de school in de parkeerhavens (kiss & ride) en op de plekken langs de straat waar dit mag. De kinderen lopen met de fiets aan de hand naar de weg waar de klaar-over staat. Deze klaar-over geeft aan of het veilig is om op te stappen. Liever niet fietsen over de stoep of op een andere plek de weg op gaan, dit kan onveilige situaties opleveren.
Onze scholen zijn weer begonnen! Wist u dat direct na de zomervakantie het risico op een ernstig ongeluk bij fietsende scholieren twee keer zo groot is als in de rest van het jaar? Ook op de K. Norelschool hebben we een aantal Gouden Regels om de verkeersveiligheid te vergroten. Het is fijn als grootouders (en andere verzorgers die uw kind eventueel ophalen) hier ook van op de hoogte zijn. Samen zorgen we voor een veilige schoolomgeving!
Schooltijden
Op maandag, dinsdag en donderdag gaan wij van 08.30u tot 14.30u naar school. Op woensdag is de school om 12.30u afgelopen en op vrijdag om 12.00u.
Ziek melden
Wanneer uw kind ziek is horen we dit graag voor aanvang van de schooldag. Graag bellen naar 0578-615019 en geen mail of klasbord bericht sturen, dit wordt niet altijd op tijd gelezen.
Contact
Via Klasbord versturen we informatie. U kunt ons persoonlijk en via de mail vragen stellen of zaken doorgeven. Als u één van ons wilt spreken, dan het liefst na schooltijd. Mailen kan natuurlijk ook. Toelichting over alle zaken die met school te maken hebben, zoals algemene schoolregels, de kalender, afval, maar ook wettelijke regelingen, CJG, GGD, logopedie enz. zijn te vinden op onze kalender of in onze schoolgids die binnenkort weer op de website te vinden is.
We maken er een mooi jaar van met elkaar!
Vriendelijke groet,
Melanie Dijkgraaf (mdijkgraaf@stichting-procon.nl)
Marjan Rouwenhorst (mrouwenhorst@stichting-procon.nl)